måndag 6 februari 2012

Glömda maren en flopp, men det ordnade sig till slut

Vaknade med grymt halsont (vilket jag anade skulle komma redan igår), men då ismetet och destinationen var planerat sedan länge var det bara att bita ihop.

Pulsade en halv kilometer i djupsnö dragandes pulkan innan jag kom till maren, nu kunde det bara bli bra. -10 grader men inte ett moln på himlen. Svettig och varm som fan.

Hade scoutat stället innan så planen var att fiska ett par spön grunt, ett spö i branten mot det djupa och ett spö mitt i djuphålan. Borrade första hålet grunt och vattnet stank...inte ett ställe jag skulle välja att övervintra på om jag var gädda. Likadant på de övriga hålen...Bara att inte gilla läget och komma på en ny plan...typ ta fram murikan och äta...vilket jag gjorde och riggade med ved ända tills jag kom på att tändstickorna låg kvar hemma...kommer inte ihåg när jag grät sist men det var nära idag.

Bara att plocka upp och omgruppera, vädret var för bra för att ge upp och de friska minusgraderna gjorde underverk för halsen. Åkte till en mar jag vet håller djup på 12m, och där luktade vattnet gott. Nu började jag få feber men då jag gjort ett stopp hemmavid vid omgrupperingen kunde jag iaf tända murikan och äta. Mitt i maten small det på en vippa och upp kom en gädda på uppskattningsvis 6-7kg, den största jag lyckats lura från isen (och den största jag fått i skärgården i år). Med tanke på det kalla vädret så fick den vända efter avkrokning i hålet.

Satt i feberkoma i ytterligare en och halv timma utan något fäll innan jag insåg att det är nog inomhus man bör vara med halsfluss och feber.

Isfiske i all ära men jag trivs nog bättre fiskandes från en båt vår sommar höst.

2 kommentarer:

  1. Mange du måste söka hjälp:-)
    //Lasse

    SvaraRadera
  2. Jag vet, jag vet...med en ismete-kittad snöskoter skulle allt bli så mycket lättare

    SvaraRadera